Tot i que podem emprar-la com a eina multimèdia o com a pissarra tradicional, és interessant valorar el primer aspecte, donat que es tracta d'un avanç important respecte als altres recursos que s’han emprat amb anterioritat: làmines, diapositives, televisió, radiocasset...
Podem diferenciar dos tipus de pissarres digitals: la pissarra digital (PD) i la pissarra digital interactiva (PDI). La primera està composta per un canó de projecció i un ordinador connectat a Internet:
Esquema d'una PD |
La segona, a més de comptar amb els components anteriors, porta afegida una pantalla tàctil que possibilita interactuar amb l’ordinador i permet, fins i tot, escriure sobre la mateixa, tant amb el dit com amb el llapis electrònic. Per aquest motiu, creiem que facilita les explicacions del mestre i potencia l'aprenentatge dels nens.
Imatge d'una PDI en l'aula |
Tant la PD com la PDI comporten una sèrie d'avantatges en l'aula de primària, tant per als docents com per als discents.
Respecte als alumnes, cal dir que podran sentir-se protagonistes actius en el procés d’ensenyament, fet que afavorirà que estiguin més atents, motivats i interessats, ja que les explicacions que es fan amb la utilització de la pissarra digital són més visuals i participatives. Gràcies al fet de poder incorporar vídeos, simulacions i imatges, la comprensió de les explicacions estarà reforçada i serà molt més clara.
Per als mestres, la utilització de la pissarra digital a la classe suposarà un canvi d’estratègies en l’ensenyament i, per tant, un canvi metodològic per potenciar la integració de les TIC a l’aula. Aquesta integració possibilitarà, entre altres coses, cercar informació al moment de qualsevol de les assignatures que es realitzen durant el curs, elaborar activitats interactives, comentar i corregir els exercicis en forma digital... Amb això, el mestre podrà interaccionar amb els alumnes i no caldrà que estigui davant la pantalla de l’ordinador, fet que fa perdre la connexió amb el grup. D'aquesta forma, el docent podrà concentrar-se més en observar als seus alumnes i atendre a les seves preguntes.
Però, en la utilització de la pissarra digital també s’han trobat en una sèrie d’inconvenients sobretot per part dels mestres. En primer lloc, alguns mestres no sempre estan disposats a preparar les activitats i a aprendre a utilitzar nous recursos perquè implica una major dedicació quant al temps. A nivell més tècnic, direm que la lluminositat i les ombres poden ser un problema (per exemple, la claredat de l’aula pot dificultar la correcta visualització de les imatges projectades a la pissarra), que no poden escriure dues persones alhora i que les PD sovint estan situades a una alçada massa elevada pels nens. Per últim, cal esmentar que el seu manteniment requereix tècnics especialitzats i té un cost elevat (3.000 € en total, aprox.).
Personalment, creiem que l'ús de la PD i la PDI representa un clar avantatge i, encara que hi hagi alguns inconvenients, es tracta d'una font important per a aconseguir que les nostres classes siguin més motivadores, participatives i vistoses. Centrant-nos en la PDI, ja que amb tot el que hem mencionat abans, pensem que aquesta té més possibilitats a l'hora de treballar amb els nens, explicarem algunes de les aplicacions que ens han semblat més interessants a mitjançant captures de pantalla.
La primera captura és d'un joc que hem extret de Mundo Primària, una web amb múltiples aplicacions de matemàtiques, llengua, anglès, coneixement del medi... Aquesta en concret és de l'àrea de llengua castellana. Creiem que seria l'eina perfecta per aplicar al curs de primer de primària, ja que en aquesta etapa molts d'alumnes encara no tenen clar com han de separar les paraules correctament.
![]() |
Imatge d'un joc de llengua de Mundo Primaria |
Les següents imatges estan extretes de Retomates, una web centrada en l'àrea de matemàtiques. Entre les seves diverses aplicacions hem escollit dues sobre sumes, que empraríem durant el primer cicle.
Imatge d'un joc de Retomates |
Imatge d'un joc de Retomates |
L'última imatge mostra un dels jocs de Tiger Team, una web que funciona com a llibre de text d'anglès, a més d'incloure altres apartats com audiollibres, cançons, vídeos, gramàtica, llibre d'activitats... Aquest és un mini joc per repassar vocabulari relacionat amb el menjar.
Imatge d'un joc de vocabulari de Tiger Team |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada