dimarts, 20 d’octubre del 2015

Els blocs en l'educació

Blogger és un recurs gratuït molt útil perquè permet afegir tot tipus d'informació (escrits, enllaços, vídeos, imatges...), consultar-la en qualsevol moment i compartir-la amb els altres. A més, possibilita la participació col·lectiva, donat que diverses persones poden editar la informació i interactuar els uns amb els altres. Això fa que Blogger sigui un espai idoni per a publicar materials relacionats amb la docència, com poden ser guies, textos, àudios, idees, projectes, etc.

El bloc ens serveix com a nexe d'unió entre aules, cicles, consell escolar i famílies, facilitant la comunicació d'avisos, consells, orientacions, tutories i anuncis d'activitats (com tallers i festes). D'aquesta manera, les famílies estan al corrent del progrés en l'aprenentatge dels seus fills.

Algunes aplicacions del bloc a l'aula que ens han semblat més interessants són: utilitzar-lo com a espai de lliurament de tasques tant individuals i grupals, planificar l'assignatura, compartir recursos interessants entre els alumnes i el professor...

Per a exemplificar-ho, hem dissenyat un projecte sobre la història i cultura d'Eivissa que es realitzaria en el primer i segon curs de primària. L'explicarem en fases perquè quedi el més clar possible: 

  • El mestre plantejaria diferents preguntes i/o proves que els alumnes, dividits en grups, haurien de respondre a una entrada al bloc. Aquestes respostes podrien ser diverses, de manera que els alumnes treballin les diferents opcions que ens aporta l'eina: penjar un vídeo sobre el ball pagès, penjar un àudio d'una caramella, realitzar una entrada sobre l'estada dels hippies a Eivissa, fotografies dels principals accidents geogràfics de l'illa, una vídeo-entrevista als avis sobre les tasques de l'agricultura o la pesca, etc.
  • Cada grup hauria de fer un comentari sobre les entrades dels altres grups, aportant informació complementària, fent una correcció o donant la seva opinió.
  • Per a cada pregunta o prova es faria una sessió de debat a classe, en la qual els nens explicarien els comentaris realitzats a cada grup, i el professor faria les correccions pertinents i valoraria els elements positius de cada entrada.
  • Finalment, a partir del debat, cada grup hauria de fer un comentari en la seva pròpia entrada titulat "Reflexió final", en el qual identifiquin els seus errors i realitzin una autoavaluació.
Pel que fa al mètode d'avaluació, el professor hauria d'observar la participació de cada alumne en classe i, mitjançant els debats, comprovar que han après, per exemple fent una "roda" de preguntes a la classe o amb un mètode alternatiu al típic "examen", com pot ser el Kahoot.


Imatge pròpia d'un exemple d'una entrada segons el nostre projecte

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada